tisdag 1 mars 2016

Det räcker med bara en gång


Sömn är en sak som vi pratar om ganska ofta med mamas. Vi berättar om våra nätter, funderar vad man kan göra för att få bättre nätter och ger tips och råd till varandra.

Vi har ju med Melvin ibland lite jobbiga nätter. Som t.ex. då han vaknar vid 2-3 tiden och är säker på att det är morgon. Han vill absolut inte somna om och ibland får vi fightas upp till en timme för att få honom att somna om. Och det om nått är jobbigt. För det är prick mitt på natten. Dessutom har jag ju väldigt svårt att somna om så ibland kan jag ligga vaken i två timmar. På dagarna sover han däremot riktigt bra.

Nu har han dock sovit endast en gång under dagen de senaste dagarna. Och då drar han en rejäl 2,5 timmes vila. Vilket har resulterat i att han sover hela nätter.

Jag har redan för en tid sen börjat fundera på att skära ner hans två tupplurar till endast en. Men då är det så många som sagt att han nog behöver mera sömn och att det oftast är efter 1 års åldern som barnen börjar sova endast en gång. Så jag har istället försökt få sista vilan redan vid 14-15 tiden så att han sku hinna vara vaken så länge som möjligt innan vi nattar honom. Dock har den vilan varat max 40 minuter, med mycket tur, så den har varit lite onödig. Enligt mig


Alltså i dagens läge sover Melvin 2,5 timme på förmiddagen,
vi nattar honom vid åtta tiden och han sover enda till sju nästa morgon.
Vilket är mer än underbart.

1 kommentar:

  1. Vi har fått in en dunderbra rutin för vår del nu! SÅÅ SKÖNT! O så har sömnskolan gett resultat också denna gång (vi har testat i tre etapper o nu var hon tydligen redo). så Saga sover hela nätter JIHHUUUUU! O gör hon inte det är jag ändå så trött nu att Sambon ändå får stiga upp för jag orkar inte röra på mig :D Helt magiskt när man får sova. Jag känner mig som en helt annan person. Mycket trevligare är jag också.

    SvaraRadera