onsdag 6 januari 2016

Gott med älg


Ikväll har jag ätit nått jag aldrig trodd jag sku äta!

Vi brukar få älgfärs av Johnnys en släkting som jagar älg.
Oftast är det bara mannen i huset som äter det och det pga att han har sagt åt mig
att det smakar underligt. Och vem vill nu äta nå som smakar underligt?
Nej tack liksom. Alltså betyder det att jag aldrig smakat det. 

Nå så på jul annandag så var vi dit till hans släkting på tre rätters middag och
såklart fick vi mera älgfärs av dem, typ två kilo, och visst tackade vi och tog emot.
Annat kan man ju int göra.

Så prata vi om att vi kan ju testa att laga Chili con Carne på det för det är ju kryddstarkt,
så då borde man int känna av den där "underliga" smaken. Riktigt rätt hadd jag.
Jag kände ingen underlig smak och jätte gott var det.

Vet int varifrån Johnny fått att det sku smaka underligt för det tycker jag int att det gör.
Såklart smakar det inte som gris- eller nötmalet men HALLÅ..
det är ju faktiskt älg så int så konstigt.
Enda som jag tyckt va underligt, om nå ska va underligt,
så var det de att köttet är jätte magert.
Fick tillsätta ganska mycket fett så det int sku bli torrt.

Hur som haver..
Eftersom att det hadd lämna av älgfärsen så tänkt jag att vi kan lyxa till det med hemlagade hamburgare.
Jag slängde ihop en helt vanlig köttfärssmet och stekte biffar, lagade batatfranska i ugnen och kokade grönsaker.
Som krona och botten använde jag svag rostat rågbröd, fyllde burgaren med sallad, majonäs, biff och ost.
OCH DET BLEV HIMMELSKT GOTT!


Nu kan jag faktiskt erkänna att jag fattar vad Johnny menar med den underliga smaken.
Jag tycker dock int att det är en underlig smak. Snarare så att jag känner en starkare smak av köttet.
För alla kan ju hålla med om att malenkött int smakar så värst mycket om man int kryddar det.
Men älgfärsen smakar faktiskt av nått fast man int kryddar det.
Det är det som är skillnaden!

2 kommentarer:

  1. Vi brukar också få älgkött :) det enda jag gör av köttfärsen är köttbullar och biffar just för att det är magert och smakar lite annorlunda. Sen kan man förstås blanda med grismalet i t.ex makaronilåda :)

    SvaraRadera
  2. jag är uppväxt på älgkött med både pappa, ex sambo och nuvarande sambo som jagar. så vi har ju alltid kött till vårt förfogande och köper sällan nötfärsen från affärn. Visst har det annan smak då det är vilt, men då man är van med det så smakar ju inte alls nötköttet lika gott för det är så fett då istället ;) men ibland köper vi det som variation ändå. å krydda gör man ju med vilket som ;)

    SvaraRadera