måndag 16 november 2015

Att natta i fem timmar


Precis som alla andra kvällar så värmde vi välling och böt till pyjamas åtta tiden för att sen natta Melvin. Han åt precis allt och somnade på en gång. Frid och fröjd i huset.

Efter en timme vaknade han till och var riktigt lessen. Så jag gick upp till sovrummet för att trösta honom. Då han sen blev lugn och jag sku lägga ner honom i sin säng så bröt det lös igen. Han bara grät och grät. Jag la mig ner i vår säng med Melvin bredvid mig och han somnade till sist.

Bara en halvtimme senare vaknade han igen och grät. Johnny for upp till sovrummet. Efter att det gått en halvtimme gick jag upp för att se vad som var på gång. Nå där var ju Melvin helt över energisk. Jag bytte av Johnny och försökte med mina bästa nattnings knep.

Jag hadd honom i famnen, vaggade, sjöng, nynnade, gav honom närhet, pajade honom.. Helt utan resultat! Melvin sku inte sova!

Halv elva kom Johnny upp och to över en stund. Jag gick ner och lagade allt klart inför natten och gick sen upp tillbaka. Där låg Melvin och viftade med armar och ben och skrattade så tårarna nästan rann. Oj oj, sku bli en lång natt...

 Vi bestämde oss för att lägga ner honom i sin säng, som är bredvid vår, och lägga oss ner i vår säng helt tysta tills han somnar. Jag så hur han svängde sig på magen men tänkte att det nog inte gör nått och tänkte inte på det desto mer.


Klockan tickade och visade närmare halv 12. Där låg Melvin och mumlade, viftade med armar och ben, svängde sig osv. Kändes så hopplöst och långt ifrån att han sku somna. Men sen blev det tyst. Helt plötsligt. Jag hann tänka "aaah äntligen somnade han" och så hördes ett prassel. Nå då har den där lilla filuren fattat hur han kan flytta på spjälsängsskyddet och ta nytta av mellanrummen mellan pinnarna på sängen.



Hahaha oj näää.. Vi trodd vi sku skratta ihjäl oss. Smyger handen mot bordet och tar såklart godispåsen. Vi to bort påsen av honom och la honom ner i sängen igen. På rygg. Då gnuggade han sina ögon och började faktiskt se trött ut. Men oj så fel man kan han. Det var tydligen jätte roligt att sno saker från nattduksbordet så han gjorde det om och om och om igen. 


Nu var klockan närmare tolv och jag började bli riktigt trött på att Melvin var så pigg. Han har nämligen aldrig varit så pigg den tiden. Han var dessutom ännu piggare än tidigare och nu kuna jag se att det kommer att vara omöjligt att få honom att somna. Jag flyttade honom i vår säng mellan oss och släckte lampan. Men han viftade och sparkade som en tok. Dro Johnny i håret och pratade så högt han kuna. Jag flyttade honom tillbaka i hans säng men samma visa igen. Han började dra i spjälsängsskyddet och sku kika på mig och skrattade som bara vad. Nu var klockan halv ett och jag trodde jag sku gå sönder. 

Jag lät honom ligga i sängen och syssla med sitt. Tårarna var inte långt ifrån och jag bara visste att nästa dags bilresa till ljusbehandlingen kommer att bli den tyngsta hittills. Men så hände det nått. Det smällde en gång i hans blöja, jag tvättade och böt på honom och så slocknade han som ett ljus. FINALLY! Efter att ha nattat honom i fem timmar sov han äntligen.

Som tur gottgjorde Melvin mig med att sova till halv tie idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar