tisdag 17 november 2015

Ärlighet vara längst!


I fredags träffade jag en av mina vänner. Hon är en vän som jag haft sen lågstadiet. I högstadiet var vi som paita ja peppu och fanns nog inget som kom i mellan oss. Sen då vi slutade högstadiet valde vi olika skolor för vidare utbildning och då kuna vi ju såklart inte träffas lika mycket. Men vi umgicks nog en hel del. Sen kom den där förbannade sveken emellan oss och vår vänskap tog slut.

Men äkta vänskap tar nog aldrig helt slut och vi fick oppredd allt och kuna fortsätta vår vänskap. Trots att många inte trodde det. Såklart gick allt väldigt sakta framåt. Men nu börjar vi nog ha det på rade efter många om och men.

Nåja hur som helst. I fredags hängde jag med henne och vi pratade om en sak som faktiskt lämnade och snurra i mitt hjärnkontor. Nämligen om ärlighet. Vilket är ganska ironiskt oss emellan hehe. Vi diskuterade om hur viktigt ärlighet är. Speciellt i vänskap. Som t.ex. vi tjejer som hängt sen 10 år tillbaka.. Först var det bara en massa skitsnack bakom ryggen på varandra. Som det oftast är då man är en grupp tjejer. Men med åren har vi faktiskt lärd oss att det är bättre att säga sin åsikt face to face än att sitta och snacka skit bakom ryggen och sen låssas som ingenting. Alltså nää fy fan vad jag inte kan tåla såna människor som först nog ska ha en massa jävla åsikter men sen då man ställer dem upp mot väggen så kan de inte stå för det dom sagt. Jag själv är jätte noga med att vara ärlig och säga som det är och inte sitta och förfina allt. Jag har heller inga problem med att stå för det jag sagt. Det kan nog alla som känner mig BRA intyga att jag gör. Klart jag ibland kan släppa grodor ur munnen men det kan jag nog oxå stå för och be om ursäkt för. 

Anyway.. Det vi nu kom fram till i fredags är att man ska nog vara ärlig mot sina medmänniskor. Ibland kan sanningen såra men i längden så lönar det nog sig att prata sant. För om man visar att man är ärlig och sann så vet ju folk sen var de har en och så byggs ju tilliten. Att man vet var man har varandra. Och jag tror att det är ärligheten som räddade vår vänskap trots allt.

Jag har verkligen inte varit ärlig och sann förr. Men det slutade med att det var jag själv som blev mest sårad av det så efter det har jag lärd mig att ärlighet varar längst. Det finns människor i min omgivning som inte pallar min ärlighet men så finns det de som faktiskt gör det. Och det är ju de som accepterar det som betyder nått. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar