tisdag 8 september 2015

Rutiner


Redan några veckor efter Melvins födsel vila jag ha rutiner. Det sku vara morgon- och kvällsrutiner. Maten sku vara exakt en och samma tid och vilan på dagarna sku oxå ske helst kl 12. Och huhu vad jag stressade ihjäl mig med detta. Vilket betydde att det funkade verkligen inte att tvinga fram rutinerna. Inte med en så liten bebis.

I dagens läge har jag, som tur är, slappnat av lite och fattat att Melvin skapar sina egna rutiner och  jag ska följa dem. För jag kan ju inte hålla på att tvinga Melvin att äta/sova/bajsa just då jag vill utan det måste ju han få göra när han känner för det. Precis som vi vuxna oxå gör. Visst, Melvins rutiner kan variera lite från dag till dag. Men det tycker jag är helt okej eftersom att han är i den åldern då han utvecklas en hel del.

 


 Jag är rätt nöjd med våra rutiner vi har nu. Dessutom är han för det mesta glad och nöjd så det rullar på riktigt bra. Skönt oxå att han somnar nästan varje kväll vid samma tid och av sig själv. Så behöver vi inte riva av oss håret under nattningen för att han vägrar somna. Kan gärna ha det såhär en tid nu. Och sen då han vill ändra sina rutiner så ska han få göra det. (bara han fattar att sova på natten hehe)
 

1 kommentar:

  1. Ni har ganska exakt likadant schema som oss :) funkar super! En fråga, vad och hur mycket puré/välling/gröt ger du melvin vid varje måltid?

    SvaraRadera