måndag 20 november 2017

Varför har vi en doula?


Har helt missat att ni ska ha doula! :) Kan du skriva ett inlägg om det? Hur kom ni på att ni ska ha det och vad är största orsaken tiill att ni vill ha doula? Hur var Johnnys första reaktion då du tog upp det? (Om det var du som gjorde det) tycker det är intressant att det blir vanligare med doula 


 Tack för dina frågor! Har länge tänkt skriva ett inlägg om detta med doula men vi har hållit låg profil på den fronten då vi ville känna efter om det faktiskt var något för oss. Så inte alls konstigt du missat det hehe.

Redan från den dagen då jag plussade så började ju alla tankar och känslor flyga omkring. Trots att man varit med om det förr så känns det ändå som att allting är så nytt men att man ändå har mera kunskap om graviditet och förlossning än första gången. Dels för det att man gått igenom det och dels för att man lärt känna många andra mammor med sina egna upplevelser som de sen delat med sig av.

Min första förlossning var ju verkligen perfekt (läs här) och jag njöt ju verkligen av varje stund. Hade inga förväntningar och tyckte det på ett sätt var så skönt då jag inte visste hur det hela sku gå till. Och där har vi problemet nu i dagens läge. Jag är livrädd för att föda. Jag kommer ju aldrig få samma förlossning som jag hadd med Melvin och nu är jag så mycket mera medveten om vad som kan och inte kan hända. And it scares the hell out of me. Rädslan förvandlas till ångest och panik vilket i sin tur stressar mig och så blir jag arg på mig själv då jag tappar kontrollen helt. Johnny försöker ju sitt bästa att stötta mig och förstå mig i dessa känslor. Men det är ju klart att det inte är lätt för honom heller att veta vad han ska säga eller göra då jag gråter hysteriskt över nått som jag inte kan påverka desto mer. Kroppen sköter ju sitt under förlossningen och enda jag behöver göra är att jobba tillsammans med den. Men just nu klarar jag inte av det och vi jobbar helt emot varandra. Så därför bestämde vi oss för att skaffa en doula.

Foto: @allisfoton

Det är så otroligt skönt att veta att vi har en lugn och sansad person vid vår sida som vi kan bolla tankar och känslor med. En person som är här bara för vår skull och som stöttar våra känslor och våra beslut vi tar utan att försöka påverka oss på ett sätt eller annat. Sen att hon har fyra barn själv, är utbildad barnmorska och jobbar på sjukhus är ju en riktigt jackpot. Hon vet så otroligt mycket och det hon inte vet kollar hon enkelt upp med vården. Redan efter vår första träff så var ju 60% av min rädsla borta och jag kände mig riktigt taggad på att föda. Så rekommenderar verkligen att alla som känner sig osäker/rädd/ångestfylld inför förlossningen skaffar en doula. Man behöver ju inte ha med doulan under förlossningen om det inte känns så men redan att få prata med någon som helt och hållet är "på din sida" hjälper mycket.

Johnny har varit väldigt stöttande angående mina tankar och känslor. Han har ju såklart svårt att förstå exakt hur jag känner men han gör verkligen allt för att jag ska känna mig stark och trygg sen under förlossningen. Så när jag tog upp detta med doula så var han så gott som med på noterna. Dock kom vi överens om att vi bestämmer först efter första träffen med doulan om det känns bra att hon ska va med under förlossningen eller inte. Och direkt efter träffen konstaterade vi båda att vi verkligen vill ha med henne.

I förra veckan fick vi oxå bekanta oss med vår reserv doula (ifall vår doula blir sjuk eller är fast på jobbet) och hon var oxå väldigt trevlig och lätt att prata med. Nästan två timmar satt vi och pratade om förlossningen, våra förväntningar och lite om amning. Så nu känns det som att vi börjar ha det lite på klart och jag känner mig rätt så förberedd inför den stora dagen. Visst, rädslan finns kvar men jag har ju både Johnny och doulan vid min sida så jag tror absolut det kommer att gå bra!

1 kommentar:

  1. Så intressant! Jag tror också att jag kommer vara livrädd om/när jag blir gravid igen. Men för mig är orsaken att det blev kejsarsnitt första graviditeten, och nu skrämmer en "vanlig" förlossning mig... :/ så kanske en doula är något förr oss då också :)

    SvaraRadera