tisdag 28 november 2017

Är det nu det händer?


20 dagar kvar till beräknad födsel. Vi har gått in i vecka 38 (37+1).
För en vecka tillbaka hade jag sista ultraljudet och fick även då ligga i kurvan.
Allting var toppen och babyn uppskattades vara 2300g.

Min kropp har gått i offline mode och mitt humör är nog inget att skryta om. Jag försöker orka vara social och engagera mig men alltså nää. Jag orkar liksom inte. De tre senaste dagarna har varit riktigt jobbiga för att vara ärlig. Jag har noll matlust, känner mig febrig största delen av dagen, sömnkontot töms allt mer för varje natt, jag mår illa and what not. Det märks att jag är höggravid. Tråkigt är bara förnamnet.

Men så äntligen igår blev det lite spänning i stugan. Jag stod i köket och diskad medans Johnny nattade Melvin. Mitt i allt kände jag hur nånting "ville ut" and yes, det var slemproppen. WOHOO! Ett tecken på att förlossningen är nära. Då jag var gravid med Melvin och slemmisen lossna tog det endast två dagar tills värkarna satt igång. Dock var jag ju i vecka 39+2 då så lite längre gången än vad jag är nu. Hur som.. Kvällen gick sen åt att packa det sista i BB väskan, renskriva förlossningsbrevet och göra upp ett schema på vem som kan ta hand om Melvin då vi väl åker in. På natten mellan 01 och 05 hade jag rätt så regelbundna och onda värkar så vi bestämde att Johnny lämnar hem från jobbet så vi får följa med vad som sker under dagen. Tyvärr försvann värkarna sen på morgonen.

När gick slemproppen för er?
Och hur länge tog det innan förlossningen kom igång? 

Alltmer som dagen gick kom jag att tänka på att det hade blivit väääldigt lugnt med rörelser i magen så jag kontaktade rådgivningen för att få kolla upp vad som var på gång. Slapp genast till mödrapolikliniken och blev lagd i ctg-kurva. Där konstaterades det att babyn var mycket vild men att jag inte kan känna av rörelserna lika bra eftersom att hon är fixerad och väldigt lågt nere. Oron rann från mina axlar och bara kort efteråt började jag känna värkar igen. Så gäller att slappna av nu och att inte stressa i onödan så att kroppen får göra sitt.

Resten av dagen har sen gått åt att ligga i sängen. Värkarna kommer och går lite hur det vill så det är nog bara övningsvärkar eller nått liknande. Mellan varven sköljs jag av vågor med brutal illamående och tröttheten är obeskrivlig. Men hej, det måste ju vara nått på gång. Eller vad tror ni?

9 kommentarer:

  1. Slemmisen lossnade i v38 för mej fick lite värkar som sedan avtog. Blev sen igångsatt på 41+5

    SvaraRadera
  2. Hurra vad spännande!! Lycka till när det blir dags! :D

    SvaraRadera
  3. Min slempropp gick i vecka 39+1 för mig, på dagen, sen på natten föddes Abbe :)) Jag visste att något var på gång direkt jag vaknade den dagen, för jag vaknade av sammandragningar som var regelbunda hela dagen, nångång under dagen for slemproppen och 18.30 for vi till bb, klockan 3 föddes Abbe. Så spännande det är för er nu! 😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååh! 😍 jag hoppas så att min förlossning ska sätta igång inom en vecka åtminstone. Blir så lång väntan annars nu :D

      Radera
  4. Min lossnade i etapper under en veckas tid, nån gång i vecka 38. Vattnet gick 6h innan Miriam kom i 39+1, Elmer kom 40+1, ingen vattenavgång. 😊 Spännande tider!

    SvaraRadera
  5. Lossnade 2 dar före det satte igång om ja minns rätt.

    SvaraRadera
  6. Födde inom ett dygn efter att slemproppen fari me alla barnen.

    SvaraRadera
  7. Slemproppen lossnade ca en vecka innan bf, och vid rådgivningen sa dom att det brukar gå max en vecka efter slemmisen. Jag fick lite värkar som sen avtog och blev sedan igångsatt på bf+14

    SvaraRadera