onsdag 2 december 2015

Man-tager-rester-paj


Idag var en sån dag att vi inte riktigt hadd nått att laga mat av. Eller vi har men det är nerfryst eller så är tillagnings tiden aaaallt för lång. Så jag samlade ihop lite rester av paprika, lök, tomatkross och sånt och slängde ihop en paj! Och måste säga att de blev riktigt gott. Dessutom lagade jag den helt utan recept vilket är första gången ever. Heheh jag är en följa-receptet-människa. Så tänkte dela med mig av mitt recept. Pajen är enkel och snabb att laga.


Gör så här:

Smula margarinet i mjölet. Lägg till vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Lägg degen 30 min i kylskåpet eller 15 min i frysen. Lägg sen ugnen på 175 grader och börja med fyllningen.

Hacka lök och paprika och fräs i oljan. Tillsätt maletkött. Krydda med salt, peppar, chili och kryddor du vill ha med i köttblandningen. Tillsätt tomatkrosset och matgrädden. Vill du ha lite mer tomatsmak kan du oxå lägga till lite tomatpuré. Låt puttra i några minuter.

Ta ut degen ur kylen/frysen och tryck ut degen i pajformen. Nagga bottnet med en gaffel och grädda pajskalet i 10 minuter. Då pajskalet är klart är det bara att hälla fyllningen i formen, skära lite körsbärstomater ovanpå, pensla med ägg och strö osten på. In i ugnen i 15 min. Voílá!


Servera med en fräsch sallad och vitlöksbröd!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar