måndag 26 oktober 2015

Skeptiskt vs Resultat


Imorse var jag igen på ljusbehandlingen. Enda mitt liv går ut på just nu. Typ. Nåja men efteråt fick jag riktigt dålig magkänsla. Det känns lite sådär att "kommer detta att funka?". Jag blev helt enkelt skeptisk mot hela behandlingen. Vet inte om det är pga det att varje läkare och sjukskötare säger olika saker eller om det är det att jag inte har en aning om hur hela behandlingen kommer att fortsätta från och med nästa vecka. Sku ju va lite surt att jag lägger ner all min tid och energi på det här nu och sen om nå veckor så är jag lika sjuk som då jag börja med behandlingen.

Mamma försökte dock trösta mig med att det sku nog inte finnas ljusbehandling om det inte sku funka och det ligger väl nog nått bakom det. Allting är bara så nytt och jag har heller inte fått nå ordentliga instruktioner på hur det kommer gå till utan jag far dit varannan dag och så berättar de där sedan vad och hur jag ska göra. Jag är inte riktigt van med att inte ha allting planerat och att jag nu inte vet vad som komma skall skrämmer väll mig lite.

MEN nånting har i alla fall skett med min hud efter bara tre gånger. För jag är så gott som eksemfri! Från topp till tå. Sjukskötaren sa att huden kommer att blomma ut igen en gång under behandlingen men att det hör till. Hon sa oxå att  det är så från person till person hur behandlingen funkar men att 9 av 10 blir friska. Så hoppas jag är en av dem!





Jag tänker i alla fall njuta till tusen av att jag är eksemfri just NU!

4 kommentarer:

  1. Det kommer antagligen var bra iaf några månader eller kanske nåt år efter avslutad behandling men av erfarenhet av ljusbehandling 2003, 2008 och 2011 så kommer det tillbaka och största misstaget man kan göra då är att börja med kortison :/ det hjälper så himla fort men kroppen vänjer sig och vill ha större och starkare doser av alla behandlingar och syntetiska krämer. Så om du blir bra, börja aldrig med kortison igen! Lycka till och hoppas det iaf håller sig borta några år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå grejen e ju den att jag har en kortison kur på nu. -__- efter första gången på behandlingen så kom ju sjukskötaren och kletade mig i kortisonen och så är det nu varje gång. Men måste ju tro på att det är så behandlingen ska utföras. Dock kommer jag INTE använda kortison efter hela denna processen. Just pga det du sa.
      Tack så mycket! Bara jag får bort eksemen nu så är det lättare att styra OM det börjar komma tillbaka, :)

      Radera
  2. Oooo dehär ser ju intressant ut. Måste nog försöka få min hudläkare o få mig på dehär.. alltid värt o prova! För jag får inte ett jäkla dugg gjort med att gå runt med kortisonsalvor som ändå svider värre än normalt 😣

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa! Du ska verkligen prova på detta! Och som de säger, 9 av 10 blir friska :)

      Radera