tisdag 6 oktober 2015

Kommer jag äntligen bli frisk?


Mina tips och trix börjar ta slut och jag börjar vara jävligt trött på att inte få någon hjälp. Jag är stressad och irriterad dygnet runt. Vilket såklart oftast går ut över Johnny eller min mamma. Jag är heller inte kapabel till att njuta och ge 100% åt Melvin för det enda jag kan tänka på är min förbannade kliande och svidande hud.

I över 10 år har jag nu lidit. Dock med bättre perioder emellanåt. Jag har gått igenom alla salvor som finns på apoteket, provat 13 olika kortisonsalvor och provat på flera olika ekologiska naturprodukter. Jag har ändrat min kost från och till. Lämnat bort och lagt till olika sorter och smaker. Har dessutom varit på allergiprover till Hudpolikliniken  i Vasa. Och allting helt utan resultat. 

Nu är jag så färdig med den här jäkla atopiska huden så nu fan ska det börja hända saker! Jag vet att solljus och saltvatten hjälper. För det har jag märkt av alla gånger vi varit till södern att min hud har vari perfekt flera veckor efter resan till och med. Men jag har nog inga möjligheter att resa utomlands 2-3 gånger om året.

Idag kontaktade jag Medicenter i Jeppis och bad om att få hjälp. Jag blev väl bemött och slapp redan idag till en läkare. Inne hos läkaren hann jag bara dra av mig tröjan då hon redan satt och bokade tid till en hudläkare. Hon såg med en gång att jag behöver hjälp! Jag behöver få vård för min hud så att jag ska klara va att leva utan konstant stress och irritation, svidande och kliande. Hon bokade mig till blodprov, kollade upp vad jag har för rätter angående ersättningar (allt detta kostar en del), skrev remisser åt mig till hudpoliklinik och lovade att kontakta mig i nästa vecka. Fantastisk service!

Imorgon får jag gå på blodprov och på torsdag ska jag träffa hudläkaren. Snabbt och smidigt vilket ger mig massa hopp om att äntligen bli frisk. Dock hänger ju allting nu på hudläkaren och vad hon säger. Men jag hoppas på att hon oxå ska inse att jag behöver verkligen vård och att hon oxå skriver på remissen. Som tur är har jag läkaren, som jag var till idag, bakom mig och hon lovade verkligen att hjälpa mig. Så på ett sätt eller annat kommer det att lösa sig. 

Angående kostnader på hud behandlingar så är det ju inga små summor det handlar om. Bara ett blodprov kostar typ 35€ och då ska ni veta att vi måste ta ett tiotal med blodprov för att  få fram vad som är felet och hur vi kan fortsätta behandlingen. Men jag har ringt runt till försäkringsbolag, kela osv för eventuella ersättningar så jag tror vi kommer att fixa den delen oxå. 

Så nu får jag bara vänta tills torsdagen och se vad hudläkaren säger. Blir jag skickad vidare, vilket jag såklart hoppas på, så får jag säkert räkna med en låååååång väntetid innan behandlingen sätts igång. Men som di pa säg den som väntar på nått gott..

10 kommentarer:

  1. Hoppas di hittar vad problemet e! Medicenters service e nog nå heeelt annat än HVC, så ja håller tummarna för dej! Berätta gärna hur de gick sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa verkligen! Hadd oxå tur med läkaren, en riktig ängel! :) absolut kommer jag berätta om processen! :)

      Radera
  2. Har du annars testat kombinationen med att äta glutenfritt + citronsyrafritt? Brukar kunna hjälpa de med svår

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev; har ändrat på kost hit och dit! :) inget hjälper!

      Radera
  3. Om det visar att du har allergier så har du tur (förlåt att jag säger tur) om inte så jag fick den förklaringen då jag var till hudspeciallist då jag skaka som ett asplöv av allt kliande o stickande o värst av allt svidande! Det finns ingen förklaring varifrån atopisk hud kmr ifrån om inga den försvinner då du tar bort vad du är känslig för:( jag fick iaf salvor av olika slag. Som hjälpt men det kommer sakta tillbax mer eller mindre.. och dehär varna hon mig att jag inte skulle ha så stora förhoppningar att det nånsin försvinner för evigt .. :( själv vet jag mina allergier o undviker men ändå har jag atopisk hud.. är ett h..e sådär lindrigt sagt. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev: har varit på allergi tester och finns inga allergier :) ljusbehandlingen är vad vi siktar på och det ska funka på såna med atopisk hud. Alla fall de jag känner som varit på det har sluppi det helt. :) konstigt du inte har blivit skickad dit! :/ jag tänker nämligen inte ta emot massa salvor utan nu är det ordentlig behandling som gäller!!
      Tack så mycket! :)

      Radera
  4. Sitter i precis samma sits. Har varit sönderskrapad från topp till tå, enda som hjälper tillfälligt är starka kortisonsalvor. Var ett tag på ljusbehandling men det hjälpte inte riktigt mig iallafall. Försökte till och med sluta med kortisonsalvor i fyra månader, men efter besök på akuten p.g.a. att jag varade från hela kroppen var jag tvungen att ge upp det också. Har ätit glutenfritt sen mars, men ännu inte märkt nån märkbar skillnad. Denna höst tog jag kontakt igen med hudpoli för att försöka reda ut det en gång för alla. Skönt att veta att det även finns andra är i liknande sits(önskar förstås att du också ska slippa din kliande hud!). Glad att jag hittade din blogg och uppdatera gärna ibland hur hudläget är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nää!! :( låter som du har det kämpigt!! Jag har dock en lindrigare version men alla är vi ju olika och reagerar olika på saker och ting. Som tur är har jag endast övrekroppen som kliar o svider för tillfället. Men det är verkligen förjävligt när hela kroppen brinner av exem! :( hoppas du får den hjälp som behövs!! Kommer att skriva och uppdatera här i bloggen om hur det går så stay tuned! :)

      Radera
  5. Oj hoppas ni hittar nåt som lindrar besvären! Ja minns när mina utslag på fötterna var som värst, ja lå å grät på nätterna då e sved å klia så infernaliskt! Sku e ha vari så lätt så sku ja gärna ja amputera fötterna :O Men hoppas ljusterapin hjälper. Sen har ja å en bekants bekant som har fått remiss till mineralbad (om int ja minns fel?) i och med att sol och saltvattenbad funka bäst. Sen i di värsta fallen ( iaf me psoriasis har ja hört) kan man väl få ersättning på utlandsresor typ en gång eller två i året just för att få sol och saltbad. Men nu ska ja ju int ge allt för stora förhoppningar, he e ju nog som sagt int så vanliga problemlösningar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, det kommer nog mycke tårar för tillfället här i huset pga huden! Så jäkla jobbigt då man int vet va man ska ta sig till :/
      Joo har hörd om olika ljusterapi och oxå om utlandaresorna man får ansöka om. Dock tror jag int att det är möjligt att ta med sina bebisar på såna resor så får nog glömma den tanken :)

      Radera