torsdag 26 mars 2015

Lite bra, lite dåligt

Nu då det verkligen närmar sig bf så tänkte jag lista opp 4 bra och 4 dåliga saker med att vara gravid.


4 BRA SAKER

* du tror att du har känd din kropp och visst hur den funkar. Men det finns
faktiskt MYCKET du inte visste om din kropp tidigare som du vet nu.

*   Du känner det lilla livet i din mage. Nästan dagligen. Vet ni hur mysigt
det är? Tänk, det är DU och din partner som skapat det som rör sig där inne!

*  Du får 9 månader på dig att utvecklas och växa in i rollen som blivande
 mamma. Även om det känns som att du är redo att bli mamma samma dag
du plussar, så är det mycke tankar och känslor som ska bearbetas under
graviditeten. Mot slutet är du nog bara glad att du hadd 9 månader på dig att 
göra det. 

* det bästa med min graviditet är att jag fått nya vänner. Man dras ju oftast
till människor som är i samma situation eller som man har nått gemensamt
med. Så var det för mig och nu är dessa tjejer en stor del av min vardag
vilket jag tackar min graviditet för.


4 DÅLIGA SAKER
 
* HORMONER! du är sur, ledsen, arg, glad, lycklig och allt fan på en och
samma gång! vet ni hur förvirrande det är? och vet ni hur mycket era nära
och kära lider av det?

* du känner inte igen din kropp vilket gör att du börjar känna dig ful och
äcklig och hatar dig och din kropp även om du alltid älskat din kropp tidigare.
SKIT JOBBIGT!

* Ju mera bebisen växer, desto större och klumpigare blir du. Du orkar inte gå
upp för trappor, böja dig för att få på dig skorna, stå mera än 3 minuter och alla
vardagssysslor är bara jobbigt och får dig att gråta för att du känner dig värdelös
när du inte ens klarar av att plocka i diskmaskinen.

* mellan vecka 30 och framåt tills bebisen har sjunkit ner och fixerat sig, så sover
du inte en blund på nätterna. Det är obekvämt, du har tungt att andas, för lite plats
i sängen, vänster sida domnar bort och du vänder dig, högra sida domnar bort och 
nu finns det inget annat alternativ än att sätta dig opp. Sov sittandes så är du jätte
pigg nästa dag. NOT



Finns en miljon DÅLIGA saker jag sku kunna lista upp med att vara gravid
men vill inte skapa allt för negativ stämning med tanke på att
ALLA har OLIKA graviditeter.
Vissa njuter och vissa mår bara dåligt.
Så kom ihåg att dethär är MIN graviditet och MINA åsikter.



Bilden fotad av Cindy Ekman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar