lördag 12 maj 2018

Vi ska bygga hus. Eller?


Vi har redan ett år pratat om hus. Att vi ska så småningom köpa nått eget. Och pga mina mögelallergi så bestämde vi oss ganska fort för att vi ska bygga ett hus. Men rätt fort insåg vi att det kommer aldrig bli till nått om vi ska stå med spik och hammar i handen. Det sku högst antagligen sluta med att vi hamrar sönder varandra. Så vi kom fram till att vi beställer ett nyckel-i-hand hus. Alltså att vi planerar och bestämmer allting hur vi vill ha det, huset anländer, byggarbetarna smättar upp tapeterna och kök- och badrumsinredning och när minsta lilla detalj är på sin plats så får vi nyckeln i handen och vi kan börja bo. Okej, lite mera komplicerat än sådär är det nog men ni fattar pointen.



Vi har seriöst googlat sönder på alla husleverantörer. Beställd broschyrer, mailat fram- och tillbaka med olika försäljare, varit på husvisning och sökt tomt som för sista dagen. Jag följer inredningskonton på instagram, söker inspiration på Pinterest, vi går på mässor and what not. Vi börjar liksom ha på klart vad det är vi vill att vårt hus ska bestå av.

Men alltså då det väl kommer till kritan så fegar jag nästan ur! Tänk om vi köper ett hus som vi sen inte gillar? Tänk om vi väljer fel kakel till badrummet eller helt hemska och opraktiska köksskåp?! Fatta hur många beslut som ska tas? Det är ju inte som att man bygger om badrum eller kök sådär bara. Eller flyttar huset om man inte trivs med grannarna. Man investerar ju faktiskt flera tio- och hundratalstusen i huset!


Ibland så tänker jag om jag använder badrumskakel och köksskåp som en ursäkt till att inte köpa hus? Just för att det är så himla stort och skrämmande beslut att ta. För tänk om vi sen inte har råd att betala på lånet, betala kostnader kring huset osv och vi hamnar att bo på gatan?! Okej, vi har ju faktiskt en hållande budget och vi kommer ju båda att jobba. Men det är bara så skrämmande.


Jag längtar efter att få ha ett eget hus. Och när den dagen sen väl kommer så vet jag att det var och är det rätta beslutet. Men det är så himla skrämmande!

4 kommentarer:

  1. Om ni bestämmer er för att bygga så skulle jag rekommendera stockhus då speciellt om du har problem med mögel och inomhusluft. Där finns inget som slår stockhus! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt hörd det att stockhus sku vara det bästa alternativet. Får läs på lite mera om det :)

      Radera
  2. Det finns så myki att välja på så man vet inte allti var man ska börja :D

    SvaraRadera