söndag 8 oktober 2017

En suck av lättnad!

Den senaste kontrollen gick över förväntan. Jag fick börja med att sitta i ctg-kurvan. Lillbruden fick nog mitt och barnmorskans hjärta att stanna för några sekunder då hon inte ville visa några som helst livstecken. Men efter några om och men så hittade barnmorskan henne och allting såg riktigt bra ut. Hennes hjärtljud är fina och hon rör sig väldigt mycket även om jag inte känner av det alla gånger.

Under tiden jag satt i kurvan fick jag lufta mina tankar lite med barnmorskan och jag känner att det var väldigt behövligt. Jag har skapat en så stor oro och rädsla inom mig så det var riktigt skönt att få prata om det med en som sett många graviditeter och varit med under många förlossningar. 

Vid ultraljudet såg allting oxå bra ut. Fostervattnet var ok, flödet i navelsträngen funkar bra och moderkakan var där den skulle. Lillbruden ligger fortfarande två veckor efter men hon hade växt över 400g på tre veckor så läkaren tyckte vi inte behöver ha några fler kontroller nu innan vecka 36 eftersom att hon fortsätter växa. Det är helt enkelt bara en liten bebis vi väntar. Så skönt att få det på klart.

Just nu går vi igenom vecka 30 och kan inte fatta att det är endast 10 veckor kvar till beräknat. Tiden mellan vecka 20 och 30 är tyngst, enligt mig, eftersom att det känns som att tiden bara står stilla. Men då man passerat 30 strecket sätter kroppen igång att jobba. Magen växer en hel del och man börjar känna att det börjar bli trångt innuti. Eventuella förvärkar kan sätta igång, bebisen börjar vända sig och så småningom fixera sig och allting börjar kännas 10 gånger tyngre. Jobbigt kan jag tycka men samtidigt skönt för då vet jag att nu är det inte långt kvar till mål!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar