måndag 26 juni 2017

Svar på läsarfråga; om amning!


"Hej! Har inte läst din blogg nu på ett tag, grattis till tillökningen! :) Har du tänkt amma nästa barn? Det är ju en liten stund tills det, kanske du int har fundera på saken ännu ;) var det så att du slutade ganska tidigt med melvin? Vad var problemet och hur gick du tillväga när du slutade? Kämpar själv som en gris med amningen och vet inte om jag ska ge upp eller fortsätta kämpa trots blod, tårar och en massa skrik.."


Hej och tack så mycket! :)

Och visst har jag tänkt en massa på amningen. Redan från den dagen som vi bestämde oss för att bli med barn. Har ju direkt ingen bra erfarenhet av amningen eftersom att den inte alls funkade med Melvin.
Problemet där var nog det att vi aldrig riktigt fick in det rätta greppet. På BB i Kokkola fick jag absolut INGEN hjälp utan där var det så att de tog i hans huvud och rev i mitt bröst och typ tvingade Melvin att ha bröstet i munnen även om det inte funkade. Dessutom sa dom att "det nog bara att trycka bröstet i munnen så börjar han suga".... Mhm, yeah right! Typ tredje dagen på BB så fick jag en såndär napp för bröstet som sku hjälpa Melvin att äta och visst funkade det hur bra som helst. Men det blev till att vi alltid måsta ha med den och då var det bara en massa strul så Melvin grät hysteriskt och fick aldrig greppet om bröstet. Jaa, du kanske hör att det bara var komplicerat. Sen då jag pumpade en kväll kom det knappt nånting ur mina bröst så då beslöt vi för att prova med ersättning. Och vips slukade han i sig över 100ml och var världens nöjdast. Så då slutade jag helt enkelt amma. Säkert sku vi ha fått det att funka med rätta hjälpen men efter 5 veckors strulande så orkade jag helt enkelt inte. Sku vi ha fått bättre hjälp med amningen redan på BB så sku det säkert ha gått hur bra som helst.



Men jaa.. det är nog lite blandade känslor angående amningen med nästa bebis. Jag vill så jätte gärna att det ska funka men är livrädd för att det ska bli som sist. Dock är jag lite mera påläst denna gång och vet bättre med att inte ge upp så snabbt. Så får helt enkelt se hur det blir men försöka ska jag såklart!

Det finns ju massa grupper på facebook till exempel var man kan fråga tips och råd. Sen finns det ju amningshjälp att få. På rådgivningen har de säkert kontaktuppgifterna. 

Hoppas det löser sig för er och att ni hittar nått som passar er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar