måndag 18 april 2016

Åldersgräns på socker?


"Har han fått smaka på bulla/kex eller annat sött?
Tänkt då han "vet" att de e gott ;)
hur sträng är du med detta
Och vad har du för "åldersgräns och regler" angående socker och sötsaker?"


Well, tack för dina frågor!

Detta är nog nånting som jag är mycket sträng med!! Nej, han har absolut inte fått smaka på sötsaker ännu! Eller han råkade få i sig lite tårta som hade fallit på golvet men jag var väldigt snabb med att ta bort honom därifrån. 
Det att han "vet" att sötsaker är nått gott, är väll för att vi så ofta sitter t.ex med mamas runt kaffebordet i timtal och smaskar i oss det ena och det andra. Så han har börjat typ förstå att med kaffet kommer "nånting gott". Och säkert är det ju extra lockande då det goda har en smarrig färg. ;) För vem dras inte till fina färger liksom?

 
Jag kan inte påstå att jag har någon viss åldersgräns för när han ska få börja äta socker och sötsaker. Eller socker får han ju i sig från vissa maträtter men liksom bulla/godis/glass osv. Men tycker absolut inte att han behöver få det så länge det är jag som säger typ "Här, smaka på lite bulla som det är 15kg socker i för det är såååååå gott med socker."  Nej, nej och nej! Jag tänker absolut inte vara den som introducerar honom för socker. Och det ska inte mommo, fammo, moster eller nån annan i våran familj heller vara. Socker är gift och Melvin behöver inte få det i sig på en bra stund ännu.
Men sen då han börjar äta sötsaker, för det kommer ju hända förr eller senare, så ska jag försöka vara så hård som möjligt med att det är en dag i veckan som han får äta socker på. Bortsett från kalas och sånt. Alltså att han har en godisdag då han ska få frikort att äta så mycket han vill av det söta och goda. Men i väntan på den dagen så gäller alltså att det mesta går i sockerfria banor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar