söndag 3 januari 2016

Det runda bordet


Alltså då jag och Johnny flyttade tillsammans började vi riktigt från noll med möbler. Ända vi ägde var typ säng, soffa och tv. Så vi fick alltså fixa nästan allting nytt. Vi gjorde såklart en roadtrip till Ikea (som alla andra nyinflyttade brukar göra) och så fyndade vi en del möbler på olika loppisar som vi då piffat upp på ett sätt eller annat.

Men det som vi aldrig köpt var ett köksbord till köket. Eller vi hadd mitt ett bar bord med två stolar som var ganska högt men vi använde det aldrig utan vi åt alltid vid bordet i matsalen. Vilket till en början gick helt bra. Men nu efter att Melvin började sitta med oss vid matbordet och gärna följer med vad som händer så blev det lite jobbigt att kocka i köket men äta i matsalen. Så jag började leta efter ett nytt, ordentligt bord åt oss till köket.



Kollade igenom alla butiker och loppis sidor på nätet men hittade inte riktigt det vi sökte. Eller jaa nog hitta jag men vill inte betala flera hundra euron för ett nytt men heller inte 100€ -> för ett begagnat bord som kanske måst målas eller repareras på ett annat sätt.

Men så en dag gick jag in på Retro (en secondhand butik) OCH DÄR STOD JU MITT DRÖMBORD! Sprang fort som F till kassan och sa att "jag köper det där bordet" och killen i kassa bara "ok 40€ blir det": Tappade hakan i golvet! 40€ för ett matbord med fyra stolar, he noo itt na rokot he ska ja säg. Dock behövde det lite extra mycket kärlek men för ynka 40€ så var det helt ok för mig.


Mamma tyckt jag sku behålla svarta färgen.......... Men det tyckt int jag eftersom att vi har mörkt golv och svarta!!!! kakel i köket så det sku ha blivit allt för mörkt och dystert. Så jag for till Prisma och köpte en burk med vit färg, några penslar och lite sandpapper. Efter fyra kvällar av restaurering så blev jag klar.


Tyget på stolarna ska dock ännu bytas. Men har inte hittat det "rätta" som jag tycker att sku passa. Så det får va så där nu tills vidare. Jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt fynd och hur slutresultatet blev! Bordet gav dessutom en riktigt mysig och hemtrevlig känsla i köket!
Nästa projekt blir att måla köksskåpen. Hatar den där äckliga träfärgen. Men det tänker jag vänta med till våren så jag kan måla ute i förrådet. För sku aldrig få det gjort inomhus med Melvin snurrandes i benen.

2 kommentarer:

  1. Snyggt blev det!! Det går också att måla kakel om du inte gillar svart. Min syster har nyligen gjort det i hennes kök. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Joo, sku verkligen vila göra det. Men min mamma (som vi hyr av) låter mig int göra det. Ännu iaf hehe ;)

      Radera