onsdag 7 oktober 2015

Materiell lycka

Förr var jag en riktigt jäkel på att shoppa saker för att känna den där lyckan av att ha något nytt. Då man har sprillans nya skor, en ny väska, telefon eller what ever. Jag var såååå addicted av att känna materiell lycka att jag en gång köpte ett par skor för min sista hundralapp som jag egentligen sku klara mig på i en hel månad. Ett par skor som jag sen använde några få gånger. Idiotiskt, eller hur?
Men med tiden växte räkning högarna och pengarna blev allt färre så jag fick börja tänka om och börja prioritera det viktiga framför det materiella. Och visst gick det bra. För det mesta. Men med åren blir man nog faktiskt klokare (fast man inte sku tro det) och man lär sig av sina misstag.

Nu, i dagens läge, finns det inget som heter materiell lycka i min värld. Det känns som att det finns viktigare saker att lägga pengar på än massa saker och skit. Jag köper aldrig nått vi verkligen inte behöver bara för att det är billigt, shoppar knappt kläder till mig själv även om jag är i behov av det och tänker oftast två gånger innan jag faktiskt köper nått annat än mat eller kläder till Melvin. Detta är ju förstås både bra och dåligt. Den senaste tiden har jag dock märkt att det nog är mera dåligt att vara såååå sparsam med att köpa t.ex. kläder. För då det började bli kallare så konstaterade jag att jag har ingen vinterjacka, inga andra skor än ett par converse och bara tunna sommar byxor i skåpet. Och med dessa plagg överlever jag inte den finska vintern. 

Så veckan i Hesa var ju mest menad för att shoppa kläder till mig. Och jisses vad svårt det var i börjane. Jag sto och provade plaggen tusen gånger om, tänkte om och om igen att "behöver jag verkligen detta?" och kollade priserna och funderade om det faktiskt är värt att köpa det. Till sist blev min faster nästan lite förbannad och sa att "herreguuuuud om du e utan kläder så e de ju klart att du ska köpa det!! och va de int en stor orsak till att du sparat ihop pengar så du ska kuna shopp!!" Och vet ni att efter det så brann nog pengarna på 10 sekunder. Tänkte förstås inte mer på det men väl hemma då jag packade upp och så mina inköp så kom den. 100% materiell lycka!!!!

Det var himmelriket och jag var så glad av att se alla inköp. Tyvärr blev jag liite för glad för ännu i måndags var jag en sväng till Kokkola och shoppade en jacka och lite annat smått och gott. Hehehe. Uuuups. 


Kärlek för flera hundra euro <3

Men ok.. Nu har jag stängt börsen och jag sa till och med åt Johnny att "nu böv ja int gnäll att ja int har klääder" och så är det. Nu har jag allt jag behöver och har dessutom fått känna en materiell lycka. Awesome! lolololololol Nej men en lyckad höstshopping har jag haft och ser framemot att få  njuta av mina fina inköp! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar